F.4.9. Δυνατότητα Πολυκάναλης Επικοινωνίας για Καταγγελία και Αντιμετώπιση Περιστατικών Ηλεκτρονικού Εγκλήματος

June 6, 2011 σε Ομάδα για την Εμπιστοσύνη & Ασφάλεια από Φώτης Ρούτσης

Η προτεινόμενη δράση εναρμονίζεται με τις δράσεις 30 (Establish a European cybercrime platform), 31 (Analyse the usefulness of creating a European cybercrime centre), 32 (Strengthen the fight against cybercrime at international level), 36 (Support reporting of illegal content online and awareness campaigns on online safety for children), 40 (Member States to implement harmful content alert hotlines) και 41 (Member States to set up national alert platforms) του Ψηφιακού Θεματολογίου. Στόχος της είναι η ανάδειξη ενός κεντρικού σημείου όπου οι πολίτες θα μπορούν να κάνουν καταγγελίες περιστατικών ηλεκτρονικού εγκλήματος (cyber crime).
Στην Ελλάδα, ο αρμόδιος φορέας που μπορούν οι πολίτες να αναφέρονται για τέτοιου είδους περιστατικά είναι το Τμήμα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ελληνικής Αστυνομίας. Το τμήμα αυτό διαθέτει τηλεφωνικές γραμμές επικοινωνίας με τους πολίτες και έχει σημεία παρουσίας στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
Παράλληλα, λειτουργεί η ανοιχτή γραμμή SafeLine για το παράνομο περιεχόμενο στο Διαδίκτυο, μέσω του οποίου οι πολίτες μπορούν να προχωρούν σε καταγγελία για παράνομο υλικό. H SafeLine λειτουργεί με την υποστήριξη του έργου Safer Internet Programme της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο πλαίσιο των έργων NetWatch, SafeLine, SafeLine2 και Saferinternet EL AN-HL-HELP.
Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι τα περιστατικά ηλεκτρονικού εγκλήματος θα αυξάνονται με τη διάδοση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών και της δικτύωσης ευαίσθητων ομάδων (π.χ. παιδιά και έφηβοι), είναι απαραίτητη η διεύρυνση του τρόπου αναφοράς και αντιμετώπισης του ηλεκτρονικού εγκλήματος. Οι ενέργειες που απαιτούνται για την υλοποίηση της δράσης, περιλαμβάνουν:
• Την κάλυψη πιθανών θεσμικών κενών ως προς την λειτουργία των αρμόδιων φορέων
• Συνεργασία με την ευρωπαϊκή πλατφόρμα ηλεκτρονικού εγκλήματος και εθνικά σημεία αναφοράς των κρατών-μελών
• Τη δημιουργία πολυκάναλης επικοινωνίας για την καταγγελία των περιστατικών (με λειτουργία hotline σε 24ωρη βάση, δυνατότητα καταγγελίας μέσω e-mail, on-line σύστημα καταγγελιών κλπ.)
• Τη συνεχή ενημέρωση των πολιτών για τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσουν και τους τρόπους προστασίας
Σύμφωνα με το Ψηφιακό Θεματολόγιο, οι σχετικές δράσεις ξεκινάνε το 2011 και έχουν ως ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2012.